![]() |
|
Regularne czynności serwisowe Wymiany: płynu hamulcowego, chłodniczego, oleju silnikowego i w zawieszeniu, filtrów, opon, zębatek i łańcuchów, świec. Regulacje: zaworów, gaźników, łańcuchów, łożysk główki ramy, świateł. Kontrola: opon, linek, akumulatora, łożysk, przygotowanie do sezonu i do zimy, smarowanie elementów. |
![]() |
|
Narzędzia wątku | Wygląd |
|
![]() |
#1 |
![]() Zarejestrowany: Sep 2018
Miasto: okolice Warszawy
Posty: 1,424
Motocykl: CRF250L * T7
![]() Online: 2 miesiące 2 tygodni 15 godz 51 min 15 s
|
![]()
Drobna zmiana pewnie nie zaszkodzi.
Ja akurat przestałem zmieniać specyfikację oleju odkąd przeczytałem albo obejrzałem o tym, że 10 i więcej lat temu pasowanie elementów silnika było dosyć luźne (w porównaniu z dzisiaj), więc zmiana oleju na inną specyfikacje nie wpływała prawie na nic. Dzisiaj z kolei to już ma większe znaczenie, bo obrabiarki stały się bardzo precyzyjne, w silniku zrobiło się ciaśniej i elementy w czasie pracy mijają się z dużo mniejszym luzem, który dodatkowo maleje po rozgrzaniu tych elementów. W takiej sytuacji ważna się stała też szybkość "upłynniania" oleju w funkcji temperatury silnika, żeby nie stworzyć sytuacji, że silnik się już rozgrzał, szczeliny się pozwężały, ale olej jest jeszcze zbyt gęsty, żeby się w te szczeliny wcisnąć. Wtedy powstają małe zatarcia. Taka sytuacja podobno się dzieje np. po zastosowaniu rajdowych olejów (typu 10W-60) do nie-rajdowych nowoczesnych silników. Nie umiem zweryfikować tej teorii, ale nie znalazłem też w niej jakiejś oczywistej dziury, więc na wszelki wypadek zmieniam tylko markę oleju na ulubioną, ale specyfikację zostawiam tą samą. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
![]() |
![]()
Te tabelki klimatyczne to do ursusa są dobre.Przecie instrukcja pisze 10W-30 a jakiej firmy to nie ważne.Ze swojego doświadczenia honda robi najlepiej na 10W-30.{viadro ,ct}
__________________
kto smaruje ten jedzie |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
![]() Zarejestrowany: Sep 2013
Miasto: Lubelskie
Posty: 2,598
Motocykl: CRF1000
Przebieg: 149 000
![]() Online: 1 miesiąc 2 tygodni 2 dni 17 godz 5 s
|
![]()
Lej motul 7100 5W40 masz niemal identyczne parametry przy 40st.C jak 10W30 i nieco większa lepkość przy 100st.C co jest zdecydowanie na plus zarówno dla silnika, skrzynia płynniej i miękko zmienia biegi
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Administrator
![]() |
![]() Cytat:
Zdecydowanie ciszej pracował , olej w normalnych warunkach nie do przegrzania , film olejowy trzymał dłużej , ciśnienie po wyłączeniu silnika również utrzymywało się dłużej. Jedyny minus to spora cena. Jeśli chodzi o ciasnotę współczesnych silników to tylko konkretne cyferki mogą to rozwiązać a nie teoria. Pamiętajmy że teraz światu nie zależy na trwałości tylko na szybkim zużyciu wszystkiego co można sprzedać. Dlatego i dobieranie olejów też nie ma nic wspólnego z długim użytkowaniem i producent będzie balansował między jakimś tam przebiegiem a zużyciem mechanizmów. Jeśli zaleca 5/30 to wręcz należy wlać 5/40 by zapewnić smarowanie. Rzadkie oleje stosują dla mniejszych oporów tarcia , pompa oleju ma lżej , zimny (zwłaszcza zimą) silnik też lżej się kręci...... a to wszystko przez idiotów za naszą zachodnią granicą i ich zabawę w ekologię i wymyślanie kolejnych norm spalin. Pamiętajmy , producent twój wróg i cwaniak czekający na naszą kasę.
__________________
AT03 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Wątek | Autor wątku | Forum | Odpowiedzi | Ostatni Post / Autor |
Wymiana oleju w lagach (progresy) | 7Greg | Regularne czynności serwisowe | 66 | 08.08.2025 13:46 |
wymiana oleju crf 1000 automat | guditta | NAT - Warsztat | 23 | 21.10.2019 16:15 |
Wymiana oleju w Gruzji | trolik1 | Przygotowania do wyjazdów | 22 | 11.07.2019 22:42 |
wymiana oleju f650 | naomi_dahmer | Inne - dyskusja ogólna | 3 | 25.08.2011 16:26 |