Wróć   Africa Twin Forum - POLAND > Warsztat CRF 1000 / CRF 1100 > Regularne czynności serwisowe

Regularne czynności serwisowe Wymiany: płynu hamulcowego, chłodniczego, oleju silnikowego i w zawieszeniu, filtrów, opon, zębatek i łańcuchów, świec. Regulacje: zaworów, gaźników, łańcuchów, łożysk główki ramy, świateł. Kontrola: opon, linek, akumulatora, łożysk, przygotowanie do sezonu i do zimy, smarowanie elementów.

Odpowiedz
 
Narzędzia wątku Wygląd
Stary 19.04.2021, 13:03   #1
sudden
 
sudden's Avatar


Zarejestrowany: Sep 2018
Miasto: okolice Warszawy
Posty: 1,424
Motocykl: CRF250L * T7
sudden jest na dystyngowanej drodze
Online: 2 miesiące 2 tygodni 15 godz 51 min 15 s
Domyślnie

Drobna zmiana pewnie nie zaszkodzi.
Ja akurat przestałem zmieniać specyfikację oleju odkąd przeczytałem albo obejrzałem o tym, że 10 i więcej lat temu pasowanie elementów silnika było dosyć luźne (w porównaniu z dzisiaj), więc zmiana oleju na inną specyfikacje nie wpływała prawie na nic. Dzisiaj z kolei to już ma większe znaczenie, bo obrabiarki stały się bardzo precyzyjne, w silniku zrobiło się ciaśniej i elementy w czasie pracy mijają się z dużo mniejszym luzem, który dodatkowo maleje po rozgrzaniu tych elementów. W takiej sytuacji ważna się stała też szybkość "upłynniania" oleju w funkcji temperatury silnika, żeby nie stworzyć sytuacji, że silnik się już rozgrzał, szczeliny się pozwężały, ale olej jest jeszcze zbyt gęsty, żeby się w te szczeliny wcisnąć. Wtedy powstają małe zatarcia.
Taka sytuacja podobno się dzieje np. po zastosowaniu rajdowych olejów (typu 10W-60) do nie-rajdowych nowoczesnych silników.

Nie umiem zweryfikować tej teorii, ale nie znalazłem też w niej jakiejś oczywistej dziury, więc na wszelki wypadek zmieniam tylko markę oleju na ulubioną, ale specyfikację zostawiam tą samą.
sudden jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 19.04.2021, 21:00   #2
Melon
 
Melon's Avatar

Zapłaciłem składkę :)

Zarejestrowany: Mar 2012
Miasto: Lublin
Posty: 5,964
Motocykl: cz350/ bandit600/ zx12r/ varadero/vfr1200xd
Melon jest na dystyngowanej drodze
Online: 4 miesiące 1 tydzień 1 dzień 9 godz 45 min 0
Domyślnie

Te tabelki klimatyczne to do ursusa są dobre.Przecie instrukcja pisze 10W-30 a jakiej firmy to nie ważne.Ze swojego doświadczenia honda robi najlepiej na 10W-30.{viadro ,ct}
__________________
kto smaruje ten jedzie
Melon jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 25.04.2021, 20:21   #3
mdxmd


Zarejestrowany: Sep 2013
Miasto: Lubelskie
Posty: 2,598
Motocykl: CRF1000
Przebieg: 149 000
mdxmd jest na dystyngowanej drodze
Online: 1 miesiąc 2 tygodni 2 dni 17 godz 5 s
Domyślnie

Lej motul 7100 5W40 masz niemal identyczne parametry przy 40st.C jak 10W30 i nieco większa lepkość przy 100st.C co jest zdecydowanie na plus zarówno dla silnika, skrzynia płynniej i miękko zmienia biegi
mdxmd jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Stary 27.04.2021, 06:33   #4
Dzieju
Administrator

Zapłaciłem składkę :)

Zarejestrowany: Mar 2008
Miasto: Warszawa
Posty: 9,153
Motocykl: RD03
Dzieju jest na dystyngowanej drodze
Online: 5 miesiące 1 tydzień 10 godz 43 min 29 s
Domyślnie

Cytat:
Napisał sudden Zobacz post
Taka sytuacja podobno się dzieje np. po zastosowaniu rajdowych olejów (typu 10W-60) do nie-rajdowych nowoczesnych silników.
Zastosowałem Castrola 10/60 w Vectrze A silnik C20XE dwie wymiany czyli ok 22tyskm.
Zdecydowanie ciszej pracował , olej w normalnych warunkach nie do przegrzania , film olejowy trzymał dłużej , ciśnienie po wyłączeniu silnika również utrzymywało się dłużej.
Jedyny minus to spora cena.
Jeśli chodzi o ciasnotę współczesnych silników to tylko konkretne cyferki mogą to rozwiązać a nie teoria.
Pamiętajmy że teraz światu nie zależy na trwałości tylko na szybkim zużyciu wszystkiego co można sprzedać.
Dlatego i dobieranie olejów też nie ma nic wspólnego z długim użytkowaniem i producent będzie balansował między jakimś tam przebiegiem a zużyciem mechanizmów.
Jeśli zaleca 5/30 to wręcz należy wlać 5/40 by zapewnić smarowanie.
Rzadkie oleje stosują dla mniejszych oporów tarcia , pompa oleju ma lżej , zimny (zwłaszcza zimą) silnik też lżej się kręci...... a to wszystko przez idiotów za naszą zachodnią granicą i ich zabawę w ekologię i wymyślanie kolejnych norm spalin.
Pamiętajmy , producent twój wróg i cwaniak czekający na naszą kasę.
__________________
AT03
Dzieju jest offline   Odpowiedź z Cytowaniem
Odpowiedz


Zasady Postowania
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is Wł.
UśmieszkiWł.
kod [IMG] jest Wł.
kod HTML jest Wył.

Skocz do forum

Podobne wątki
Wątek Autor wątku Forum Odpowiedzi Ostatni Post / Autor
Wymiana oleju w lagach (progresy) 7Greg Regularne czynności serwisowe 66 08.08.2025 13:46
wymiana oleju crf 1000 automat guditta NAT - Warsztat 23 21.10.2019 16:15
Wymiana oleju w Gruzji trolik1 Przygotowania do wyjazdów 22 11.07.2019 22:42
wymiana oleju f650 naomi_dahmer Inne - dyskusja ogólna 3 25.08.2011 16:26


Czasy w strefie GMT +2. Teraz jest 10:55.


Powered by vBulletin® Version 3.8.4
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.